Cauta rapid aici ↑

RETELELE DE CALCULATOARE SI AVANTAJELE PROGRAMARII

RETELELE DE CALCULATOARE

Calculatoarele pot comunica intr-o retea locala LAN (Local Area Network) sau retea WAN (Wide Area Network).

O retea LAN este formata din mai multe calculatoare legate intre ele printr-o conexiune electronic comuna. O retea LAN permite:

  • Partajarea resurselor - in primul rand al datelor. O retea asigura accesul la programe si date aflate pe diferite discuri, situate la distanta. Solutia cea mai avantajoasa este de a partaja perifericele din retea, nu de a le atribui diferitilor utilizatori, ca resurse locale. Multe sisteme de operare permit tuturor hard-discurilor dintr-o retea sa fie conectate sub forma unui sistem unic de fisiere.

  • Administrarea usoara a utilizatorilor - cele mai multe retele au un administrator de retea care gestioneaza utilizatorii si perifericele din retea. In acest fel, admiistratorul de retea controleaza utilizatorii care au si care nu au dreptul de conectare la retea, realizeaza copii ale fisierelor mai importante, actualizeaza programele de aplicatie etc.

Principalul dezavantaj al retelelor de tip LAN consta in dependent pe care o creeaza utilizatorilor. De exemplu, daca serverul prezinta eroare in functionare, atunci mai multi utilizatori nu vor putea sa ruleze programele de aplicatie sis a obtina accesul la date. Oeroare in retea impiedica accesul la periferice precum imprimante sau plotter. Cresterea traficului in retea determina scaderea performantelor de utilizare a resurselor. Cu cat reteaua se extinde, cu atat este mai greu de administrat.

Retelele LAN pot fi interconectate direct sau prin intermediul unei retele WAN. O retea WAN conecteaza retelele pe o suprafata mare (mai multe cladiri, orase, tari).

MODELUL FILE-SERVER

Este primul model multiutilizator aparut, constand dintr-o central logic pe un calculator puternic, numit file-server, de unde se alimenteaza cu date si aplicatii celelante calculatoare. File-server-ul partajeaza datele pentru mai multi utilizatori iar acestia il vad ca pe un disc de retea, astfel ca in lipsa unor medii bine integrate in sistemul de operare al retelei, accesul la informatie inseamna accesul la fisier. Daca reteaua se bazeaza pe o organizare de tip stea, implementarea unei baze de date de dimensiuni medii folosita in comun de mai multi utilizatori este suficienta.

MODELUL CLIENT-SERVER

Modelul client server stabileste un nou mod de construire a aplicatiilor in retea, avand ca effect principal scaderea semnificativa a cantitatii de date vehiculate pe liniile de comunicatie dintre calculatoare, ceea ce duce la o viteza sporita de prelucrare.

Printre avantajele modelului client-server amintim:

  • Operarea multiutilizator concurentiala mai eficienta.

  • Descongestionarea traficului prin retea datorita transmiterii doar a datelor utile.

  • Controlul drepturilor organizatorilor si monitorizarea activitatii (conectare si aplicatii).

  • Implementari unice (reguli, proceduri, declansatoare existente la nivelul serverului).

  • Gestionarea tranzactiilor (tranzactia este o succesiune de comenzi elementare ce defineste unitatea logica prin care opereaza un pachet client).

  • Serverul asigura integritatea, consistent si actualizarea datelor.

  • Optimizarea organizarii fizice a datelor (colaborarea la un nivel cat mai jos cu sistemul de operare si cu sistemul de fisiere) si optimizarea accesului la date. Un exemplu de colaborare la nivel fizic este reprezentat de posibilitatea SGBD-urilor de a face duplicari ale datelor, copiile de siguranta fiind unul dintre primele niveluri ale tolerantei la defecte.

  • Recuperarea datelor in caz de blocare / cadere a sistemului si refacerea tranzactiilor neterminate.

  • Jurnalizarea acceselor, a tranzactiilor si a sesiunilor de lucru sau de administrare.

  • Economicitatea upgrade-ului, ridicarea performantelor globale rezida in principal in cresterea puterii calculatorului pe care ruleaza serverul bazei de date, privind mai putin calculatoarele client etc.

Comunicarea prin care partea client a aplicatiei solicita servicii partii server se face prin mesaje, procesul fiind transparent utilizatorului.

Arhitectura client-server dovedeste suplete (modularitatea si scalabilitatea oferind disponibilitate crescuta la reorganizari si extinderi) si deschidere (chiar se considera ca ea a aparut din necesitatea de a asigura o deschidere si interoperabilitate superioare modelului centralizat).

Exista si un dezavantaj al arhitecturii client-server si anume complexitatea acestui sistem. Exista cerinte deosebite pentru personalul implicat. Intelegerea conceptuala a arhitecturii de catre persoanele de decizie precum si cunostinte aprofundate pentru cei care dezvolta si implementeaz efectiv sistemul.

In finalul prezentari acestui sistem putem aminti ca majoritatea serviciilor Internet se desfasoara in regim client-server. Simpla navigare pe Internet inseamna de fapt ca un utilizator acceseaza datele dintr-un site aflat pe server prin intermediul unei aplicati client (browser), astfel ca implicarea SGBD-urilor in aplicatiile Internet devine evident. Scenariul clasic este urmatorul: un furnizor de produse isi organizeaza un catalog de produse (magazine virtual) pe care utilizatorii il pot consulta prin intermediul programului de navigare pe Internet. Totul se desfasoara in pagina HTML e care serverul de Internet o trimite clientului. La randul ei respective pagina actioneaza ca o forma de accesare a informatiilor comerciale din baza de date deservita de un server legat la site-server (cel mai frecvent, baza de date contine si imagini, daca nu chiar si alte date multimedia). Daca utilizatorul va comanda unul dintre produsele prezentate completand un formular din cadrul paginii Web, se declanseaza o alta serie de comunicatii intre client si server.

AVANTAJELE PROGRAMARII

In general, aproape tot ceea ce se poate face intr-un program se realizeaza interactiv. Pentru aceasta este necesar un timp cu mult mai mare, iar dificultatile care pot aparea pentru realizarea unor sarcini mai complexe sunt evidente. In plus, anumite sarcini repetitive conduc inevitabil la comenzi eronate care uneori pot avea ca rezultat compromiterea definitiva a datelor manipulate.

Prin programare aceste secvente de comenzi interactive pot fi introduse intr-un fisier si rulate o singura data. Daca se creeaza si o interfata atragatoare, cuprinzand informatii si mesaje intuitive, sarcinile foarte complexe pot fi rezolvate intr-un mod extrem de facil. La construirea unui program instrumentele folosite sunt comenzi, functii si operatori, iar toate acestea sunt realizate numai dupa o logica bine stabilita. Dup ace ati formulat cu exactitate problema, programarea este un process iterative. Veti parcurge toti pasii necesari finalizarii programului printr-o finisare treptata a codului scris pana in momentul in care acesta corespunde scopului propus. Programul este testat de mai multe ori, incercandu-l in toate situatiile posibile pentru a identifica erorile strecurate in cod. Cu cat stapaniti mai bine limbajul de programare cu atat mai repede si mai correct veti scrie un program. Se spune ca diferenta dintre un programator bun si unul mai putin bun consta in faptul ca cel bun intotdeauna isi face intai un proiect de baza caruia va construi programul. De aceea pasii principali in alcatuirea unui program sunt:

  • Enuntarea problemei.

  • Separarea problemei in elemente distincte.

  • Construirea fiecarui element.

  • Testarea si finisarea elementelor.

  • Asamblarea elementelor.

  • Testarea intregului program.

Iata cateva lucruri pe care trebuie sa le aveti in vedere in timpul realizarii unui program:

  • Delimitati problema cu claritate inainte sa treceti la lucru. Daca nu o faceti, veti ajunge sa operati o multime de modificari, sa o luati de la capat sau sa va multumiti cu un program care este mai putin efficient decat v-ati propus initial.

  • Separati problema in parti usor de rezolvat, decat sa incercati sa o rezolvati dintr-o data.

  • Testate si depanati segmentele de cod pe masura ce le dezvoltati. Testati ca sa vedeti daca segmental de cod face exact ceea ce doriti sa faca. Depanarea este un proces de identificare si de rezolvare a problemelor pentru a adduce programul la scopul propus.

  • Finisati datele pentru a le putea manipula cu usurinta in carul programului. De cele mai multe ori aceasta inseamna sa structurati tabelele in mod corespunzator.